[ Homepage ]
Complexe getallen, deel 1:
In deze tekst gaan we onze vertrouwde verzameling van de reële getallen uitbreiden tot een grotere verzameling van getallen die we complexe getallen noemen.
Er bestaan vele teksten waarin de complexe getallen worden geïntroduceerd. Dit is mijn versie. Ik heb geprobeerd het verhaal zo volledig mogelijk te maken. Omdat het scrollen van de grote pagina wat traag verliep, heb ik het stuk in tweeën gesplitst.
Inleiding
Vroeger, toen we op de lagere school zaten, leerden we hoe we moesten optellen,
aftrekken, vermenigvuldigen en delen. We kregen sommetjes als 2 + 6 = ...
en 25 : 5 = ... voorgeschoteld. We maakten toen in feite kennis met de
natuurlijke getallen, dus met de verzameling
,
al werd dat toen nog niet in die bewoordingen gezegd. Ieder tweetal getallen
in
kan zonder problemen worden opgeteld of vermenigvuldigd; het resultaat zit
weer in
.
We hebben inmiddels ervaren dat dat niet voor aftrekken geldt: we kunnen
3 - 7 niet uitvoeren als we in
werken, of beter gezegd, de vergelijking x + 7 = 3 heeft geen oplossing
in
.
Dit wordt opgelost door een nieuw soort getallen in te voeren: de negatieve
getallen en daarnaast het getal 0. De verzameling
wordt uitgebreid tot de verzameling der gehele getallen
. Deze
verzameling is gesloten onder optelling, aftrekking en vermenigvuldiging.
Maar als we gehele getallen gaan delen ontstaan weer problemen: 3x
= 12 is oplosbaar in
(zelfs
in
),
maar 12x = 3 niet. Wederom is de oplossing dat we nieuwe getallen
invoeren: de breuken.
wordt
met deze getallen uitgebreid tot
, de
verzameling van de rationale getallen. Het lijkt nu dat we de hele
"getallenlijn" opgevuld hebben. Toch is dit niet het geval. De vergelijking
x2 = 2 bijvoorbeeld, heeft geen oplossing die als een breuk
geschreven kan worden (zie ook
"
is irrationaal"
op de pagina bewijzen). We zullen weer de
getallenverzameling moeten uitbreiden en wel met de irrationale getallen
(waaronder ook
,
en e). Na al deze
uitbreidingen krijgen we uiteindelijk de verzameling van de reële
getallen:
. Met deze
getallen hebben we tot dusver gewerkt.
Helaas is ook
niet groot
genoeg om voor elke vergelijking een oplossing te bevatten: de vergelijking
x2 = -2 heeft nog steeds geen oplossing. De vraag rijst:
kunnen we
uitbreiden tot een nog grotere verzameling zodat we ook aan dit soort
vergelijkingen een oplossing kunnen toekennen? En zo ja, heeft dat nut? Het
antwoord is in beide gevallen bevestigend, maar de motivatie van het tweede
antwoord laat nog even op zich wachten. Eerst laten we zien hoe we
kunnen
uitbreiden tot
, de
verzameling van de complexe getallen.
Het complexe vlak
wordt
vaak voorgesteld door een lijn, de reële rechte. Ieder getal
op deze lijn komt voor in
. Dat betekent:
hoe we
ook gaan uitbreiden, we kunnen de nieuwe verzameling niet voorstellen door
een lijn. We doen daarom het volgende. We maken een assenstelsel van twee
getallenlijnen, en krijgen aldus een vlak, waarmee we ook wel
voorstellen, zie figuur
1. We zouden een punt in dit vlak kunnen vastleggen door zijn coördinaten
a en b, en noteren (a, b), net zoals we dat met
een vector in
zouden
doen. We doen het echter anders. We voeren een nieuw symbool i in,
die per afspraak voldoet aan de vergelijking i2 = -1. Het
idee is nu dat we de punten op de horizontale as als de "oude" reële
getallen gaan beschouwen, en alle punten daarbuiten als "nieuwe" getallen,
waarbij i een rol gaat spelen. Een punt b op de verticale as
noteren we vanaf nu als bi, dus als het "product" van b en
i (met de afspraak dat 0i ook als 0 geschreven mag worden).
En een punt in het vlak, vastgelegd door de coördinaten a en
bi, noteren we als a + bi, dus als de "som" van a
en bi, zie figuur 2. Merk op dat deze notaties (nog) niets te
maken hebben met vermenigvuldiging en optelling, zoals we die voor reële
getallen kennen! Wel zullen we zien dat deze notaties heel handig gekozen
zijn.
Het vlak dat we nu geconstrueerd hebben noemen we het complexe vlak
of ook het Gauss-vlak, naar de Duitse wiskundige Carl Friedrich
Gauss. De punten in dit vlak noemen we complexe getallen en de verzameling
{a + bi | a,b
} van alle
complexe getallen noteren we met
.
figuur1
figuur 2
We noemen de horizontale as in het complexe vlak voortaan de reële
as en de verticale de imaginaire as. Omdat i zelf op de
imaginaire as ligt, en wel op een soortgelijke plaats als 1 op de reële
as, noemen we i ook wel de imaginaire eenheid. We gebruiken
vaak de letters z, w,
,
,...
voor complexe getallen en x, y, a, b, ... voor
reële getallen. Als een complex getal z wordt vastgelegd
door de formule a + bi, voor zekere a,b
, dan schrijven
we z = a + bi. Van een complex getal z = a
+ bi noemen we a het reële deel (notatie a
= Re z of
z) en b
het imaginaire deel (notatie b = Im z of
z). Merk op dat
een complex getal van de vorm z = a + 0i (voor het gemak
genoteerd als z = a) reëel is. Een getal van de vorm
z = 0 + bi (voor het gemak genoteerd als z = bi)
zullen we zuiver imaginair noemen. Merk ook even op dat we zojuist
een belangrijk verschil geconstateerd hebben tussen
en
. We hebben namelijk
gezien dat
, terwijl
we weten dat niet
! Beide verzamelingen
vertonen dus veel overeenkomsten, maar ze zijn niet hetzelfde!
Rekenen met complexe getallen
Twee complexe getallen z en w heten gelijk, notatie
z = w, als Re z = Re w én Im z
= Im w, zoals voor de hand ligt. Laten we nu twee willekeurige complexe
getallen a + bi en c + di nemen, dan definieren
we als volgt de rekenkundige operaties op
:
1. Som: (a + bi) + (c + di) = (a + c) + (b + d)i
2. Verschil: (a + bi) - (c + di) = (a - c) + (b - d)i
3. Product: (a + bi).(c + di) = (ac - bd) + (ad + bc)i
Maar in alle drie de gevallen is dit precies wat je zou krijgen als je in
de notatie z = a + bi de bi als een "echt" product
beschouwt en de a + bi als een "echte" som! Zolang je in de
gaten houdt dat i2 = -1, is dit eenvoudig na te rekenen.
Deze definities zijn dus niet zo moeilijk te onthouden. We merken ook nog
op dat allerlei rekenregels die je voor reële getallen gewend bent,
ook weer gelden voor complexe getallen. We noemen er een paar (maar lang
niet allemaal): laat
z,w,
willekeurig:
z + w = w + z en zw = wz
0z = 0 en 1z = z
(z + w)
=
z +
w
Het eerste regeltje illustreert dat optelling in
net
zo gaat als vectoroptelling in
, zie figuur 3, volgens
een parallellogram.
figuur 3
Ook geldt voor a,b
:
a + (-b)i = a - bi
a + bi = bi + a = a + ib
Deze regeltjes bevestigen nogmaals dat je bij het rekenen met complexe getallen gewoon mag doen alsof a + bi een echte som en een echt product bevat. We gaan hier verder niet in op de rekenregels; al deze regels zijn eenvoudig te bewijzen m.b.v. de definities. Wat we nog wel gaan doen (en nu ook kunnen doen) is definieren hoe we een deling van complexe getallen uitvoeren:
4. Quotiënt:
, voor c + di
0
Ga na dat ook deze definitie voor de hand ligt; gebruik daarbij wel een paar van de bovenstaande rekenregels.
Voorbeeld: (1 + i) / (1 - i) = [(1 + i) / (1 - i)] . [(1 + i) / (1 + i)] = 2i / 2 = i
Voorbeeld: i(2 + 3i) = 2i - 3 = -3 + 2i (dus 2 + 3i wordt over 90 graden gedraaid!)
Ook voor de deling gelden er een paar standaard rekenregels, bijvoorbeeld:
z,w,
:
zw =
z =
/w
w =
/z (mits
w en z
0)
z/z = 1 mits z
0
1/i = -i (belangijk bij berekeningen)
Ook deze regels volgen eenvoudig uit de definities. Nu we de vier rekenkundige
operaties hebben gedefinieerd en de belangrijke rekenregels hebben afgeleid,
is het nuttig om op te merken dat we bij alle vier de bewerkingen de "oude"
reële bewerking terugkrijgen wanneer we in de complexe bewerking reële
getallen invullen. Zo geldt bijvoorbeeld dat (a + 0i) +
(c + 0i) = (a + c) + (0 + 0)i = a
+ c. We kunnen nu daadwerkelijk zeggen dat
ook
qua rekenregels een uitbreiding is op
.
Vervolgens definieren we machten van complexe getallen op analoge wijze als in het reële geval. Bijvoorbeeld: z2 := zz. We kunnen nu een resultaat boeken:
Voorbeeld: De vergelijking z2 = -2 heeft twee
oplossingen in
, te
weten: z =
-2 =
(
-1).(
) =
i. Beide oplossingen liggen op de imaginaire
as en zijn niet reëel.
Voor algemene kwadratische vergelijkingen van de vorm
az2 + bz + c = 0 met z complex en
de coëffeciënten a,b en c reëel kan de
abc-formule (die analoog aan het reële geval wordt bewezen) gebruikt
worden. Hierbij worden complexe oplossingen verkregen ingeval de discriminant
negatief is: z = -b / 2a
i[
(4ac
- b2) / 2a]. Deze oplossingen zijn dus elkaars
gespiegelde in de reële as!
Voorbeeld: Los op: z2 - 6z + 11 = 0.
Methode 1: abc-formule! z = -(-6) / 2
[
-8] / 2 = 3
i
.
Methode 2: We kunnen ook kwadraat-afsplitsen: merk daartoe op dat
(z - 3)2 = z2 - 6z + 9. Dus de
vergelijking wordt: (z - 3)2 - 9 + 11 = (z -
3)2 + 2 = 0. Dus z - 3 =
-2, waardoor z
= 3
i
.
Tot besluit van deel 1 nog een belangrijke stelling over polynomen van een hogere graad. We kunnen deze stelling niet bewijzen, maar vinden hem belangrijk genoeg om toch even te noemen:
Stelling: (Hoofdstelling van de Algebra): Iedere vergelijking
van de vorm a0 + a1z +
a2z2 + ... +
anzn = 0, voor n
heeft een oplossing in
.
Aangezien complexe getallen ooit ontstaan zijn uit de behoefte om elke polynoomvergelijking een oplossing te geven, mogen we deze stelling gerust als een hoogtepunt beschouwen.
Naar Complexe getallen, deel 2.
[ Homepage ]